Monday, October 1, 2012

..اول كباية قهوة..



يوم لطيف كنت بايت عند جدتي ايام الخميس و الجمعة دي مقدسه بكون هناك دايما ماعدا ايام الامتحانات, و بيت جدي و ما ادراك يعني المغامرات يعني نص طفولتي تقريبا البيت ده اصلا كله بتاع جدي راجل من برنس اويييي ومنظم جدا و دا كان احد اسباب الخلاف مبينا, اول ما الباب يفتح الاقي جدتي مبتسمه في وشي و بتستقبلني بكل ما لذو طاب, و جدي بيقرا في المصحف و اول ما يشوفني يسيب المصحف و يشيلني, الشكل العام او المشهد الخارجي البيت 4 ادوار و هوا واخد الدور ال3 و ال4 ده حاجه كدا للضيوف و فيه حاجه تقدر تقول Roof, المهم ان علاقتي بجدي مكانتش صحوبيه وكده و دا لانو راجل كبير و "منظم" و بصراحة احيانا كنت بخاف منه لما اشوفه و هوا بيشخط و يزعق, بس الشهاده لله الراجل عمره ما زعقلي و كان زي الفل معايا و مظبطني لعب و عديات بس برضه موضوع الخوف ده فضل معلق معايا شويهلحد ما كبرت شويه  ابتديت احاول اقربله اكتر و اشوف بيحب ايه ((طفل ناصح)) كمان كنت الاقيه رايح اي مكان اروح لازقله سبحان الله بقي كان بيفرح اوي و ننزل الشارع يعد يفتخر بيا حفيده بقي و بقينا نتكلم مع بعض كتير, فرحت اوي بس القدر لم يمهلني كثيرا و ده بظبط بعد ما بقيتا صحاب بسنه واحده تعب جدا و توفي, كنت ساعتها في ثانويه و وفاته كانت بمثابة صدمه لاني كنت لاول مره حد قريب ليا اوي كده يتوفي و احس اني مش هشوفه تاني, حسيت بمشاعر كتير متلخبطه, المهم رحت العزا كان في ناس كتير قوي لان جدي كان راجل خدوم جدا و الناس كلها كانت بتحبه, ووقفت مع خالي في العزا و بعد نهاية العزا قعدناسرحانين شويه و جه الراجل الي بيقدم القهوة و حط قدامنا 3 كبايات كنت انا و بابا وخالي رحت واخد كباية قهوه و شربتها و انا بفكر ازاي هروح بيت جدي و ملاقيهوش هناك, و مين الي هيشيلني و يرميني في الميه لما نكون في المصيف ..

No comments:

Post a Comment