Showing posts with label صلاة العيد. Show all posts
Showing posts with label صلاة العيد. Show all posts

Sunday, October 28, 2012

It's Eid baby


تكبيرات صلاة العييييييييييد صوت جميل بيطرب وداني و يخلي روحي فرحانه, و اكتر حاجه بتحسسني بالعيد هي صلاة العيد (بعد 

العيديه طبعا بس هنا ده للترتيب الزمني مش اكتر :D), و لما تقابل الناس الي بتحبهم في الشارع و انتو رايحين مستعجلين عشان 

متتاخروش و وانتو راجعين جو جميل جدا تحس ان الشوارع بتشع بهجة و سعاده و تلاقي الناس ماشيه مبتسمه و فرحانه و هزار و 

تنطيط (الابتسامه الي مبقتش موجوده في الشارع المصري غير في العيد الله يخربيت الي كان السبب), فرصه اقابل اصحابي و 

جيراني الي بتبعدني عنهم الاشغال و مشاكل الحياه و الناس الي مش بتشوفها غير من السنه للسنه في صلاة العيد, الصلاة و الزحمه و 

البرد و الناس واقفه تتدفي ببعضها نسمة البرد  دي تحفه بتخليك منتعش و منتشي و منظر المصلين في الساحه وافقين جمب بعض 

بيعيدوا علي بعض ناس متعرفهاش بتعيد عليك الموضوع ده بيثير جو من الالفه و بيعمل refresh  لاعتقاداتك عن المصريين و زي 

ما تقول بيصنفر سمعتهم الي صدت طول السنه :D , الشيخ بيكبر و احنا بنكبر وراه "الله اكبر الله اكبر لا اله الا الله الله اكبر الله اكبر و 

لله الحمد" شعور عارم بالفرحه الفرحه الطفوليه الفظيعه دي الي بتبقي من الشمخ الجواني :D و بعد الصلاة نتجمع صحاب او عيله و 

نستمشي و نرغي في اي حاجه و احتمال حد يرمي كام ملحوظه بشان الفاتنات الي ماشيين جمبنا :D , احيانا بحس ان الناس بعيدا عن 

مصر مش بتستمتع بالعيد ذينا و لا بيحسوا بالفرحة الي بنحس بيها, احنا شعب فريد من نوعه عشان كده انا بحب البلد دي و الناس الي 

عايشين فيها و عندي امل فيهم مهما قالوا عليهم وواثق ان "بكره احلي".